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Abstract
Ita
Concepire costituzionalmente l’Unione Europea rappresenta un compito nuovo e richiede un pensiero federale che vada oltre la tradizionale alternativa tra Confederazione di Stati e Stato federale, un costituzionalismo oltre lo Stato. Per questo compito appare prezioso l’attraversamento del pensiero di Althusius, nel quale la pluralità costitutiva del popolo, rappresentativamente espressa, costituisce l’istanza politica maggiore, ma non esprime mediante la legge il comando politico. Richiede piuttosto una funzione unitaria e responsabile di governo. In tal modo la pluralità dei membri rimane politicamente attiva e protagonista e nello stesso tempo viene superata la loro sovrana indipendenza. Guardando al federalismo althusiano è possibile concepire l’assetto costituzionale dell’Europa in modo diverso da quello cha ha caratterizzato le costituzioni statali basate sulla funzione legittimante del Parlamento e dalla divisione dei poteri legislativo ed esecutivo. Non si tratta di conciliare in qualche modo federalismo e democrazia, ma di concepire il federalismo come nuovo modo di intendere la legittimazione democratica.
En
The task of constitutionalising the European Union is a new one. It requires a federal idea capable of transcending the traditional dichotomy between a confederation of states and a federal state – in other words, a constitutionalism beyond the state. To this end, it is fruitful to revisit the thought of Althusius, in which the constitutive plurality of the people, expressed representatively, constitutes the main political entity, but does not express the political command through the law. Instead, it requires a unified and responsible function of government. This approach ensures that the plurality of members remains politically active and prominent, while overcoming their sovereign independence. By considering Althusian federalism, it becomes possible to conceive of the constitutional framework of Europe in a different way from the constitutions of the states, which are based on the legitimising function of parliament and the separation of legislative and executive powers. The challenge is therefore not to reconcile federalism and democracy, but to conceive of federalism as a novel approach to understanding democratic legitimacy.